Viața într-o cușcă

Foto: Andrew Skowron

Imaginează-ți că locul tău ar fi într-o cușcă de mărimea corpului tău. Imaginează-ți că, de când ai fi bebeluș până la sfârșitul zilelor, ar trebui să îți petreci toate clipele din viața ta stând cu picioarele pe niște bare subțiri care te-ar răni constant. Imaginează-ți că, în orice direcție ai privi, ar fi aceleași bare, limitându-ți trupul de la o distanță atât de mică încât nu ai putea să te întorci sau să întinzi brațele. Imaginează-ți că în jurul tău ar fi mii de oameni înghesuiți și ați sta cu toții atât de lipiți unii de alții zi și noapte încât v-ați sufoca.

Sună distopic, știm, și uneori e o provocare să facem în așa fel încât empatia noastră să rupă barierele fictive dintre specii. Dar ceea ce am descris reprezintă o experiență pe care oricare dintre noi ar fi trăit-o dacă s-ar fi născut în corpul unei găini din industria bazată pe sistemele intensive de creștere.

Într-o perioadă de doar câteva zeci de ani, au fost produse schimbări drastice la nivelul percepției colective asupra relației dintre oameni și animalele considerate domestice. Chiar termenul „domestic” denotă „animal care trăiește pe lângă casă”. Ceea ce a început cu oameni care hrăneau cu propriile mâini câteva ființe din diferite specii ce trăiau alături de ei în gospodărie și umblau pe pământ și iarbă bucurându-se de soare, a degenerat până ce s-a ajuns ca găinile ale căror ouă oamenii le consumă să nu cunoască vreodată razele soarelui și sentimentul de a păși pe pământ.

Ouăle provenite din industria agroalimentară au marcate cifrele 0, 1, 2 sau 3. Odată cu creșterea cifrelor, spațiul găinilor scade drastic. Pentru mulți dintre oameni cifra 3 nu reprezintă ceva deosebit, însă pentru milioane de animale non-umane se traduce printr-un blestem și prin întrebarea „de ce eu?”.

Foto: Andrew Skowron

Noi, consumatorii, avem puterea de a produce o schimbare reală. Prin intermediul oamenilor care au devenit mai preocupați de sursa hranei pe care o procurau, a fost determinată o creștere a gradului de conștientizare și la nivelul marilor lanțuri de magazine, astfel încât compania LIDL nu mai aprovizionează magazinele cu ouă marcate cu cifra 3, iar reprezentanții lanțurilor de hipermarketuri Kaufland, Carrefour și Auchan și-au luat angajamentul ca până în 2025 să renunțe la ouăle provenite de la găini crescute în cuști.

Respectul pe care îl arătăm indivizilor din alte specii ar trebui să fie direct proporțional cu respectul pe care am vrea să-l primim de la alte specii și cu cel pe care, cu siguranță ni l-am fi dorit dacă am fi fost noi înșine orice altceva decât oameni. Dacă toți consumatorii ar cunoaște cu adevărat condițiile din fermele din care provin ouăle marcate cu cifra 3, cu siguranță nu le-ar pune vreodată în coșul de cumpărături.

Așadar, alegerile noastre influențează direct viitorul a milioane de animale, calitatea produselor din magazine și nivelul de sustenabilitate al lanțurilor de aprovizionare. Data viitoare când achiziționăm produse alimentare, acest gând ar trebui să ocupe prima poziție pe lista de cumpărături!

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *